Realizacja tematu tygodniowego „Dary Jesieni” stała się doskonałą okazją do wykonania zadania „Zdrowie na talerzu”. Wychowawca przeprowadził dwie debaty uczniowskie dla uczniów z klas I-III oraz uczniów szkoły podstawowej i gimnazjalnej.
Przez cały tydzień uczniowie uczyli się i systematyzowali wiedzę na temat zasad prawidłowego odżywiania.
Debatę poprzedziły wiersze o zdrowym odżywianiu . Podczas debaty klas młodszych okazało się ,że dzieci doskonale wiedzą jak ważne jest spożywanie warzyw i owoców, picie odpowiedniej ilości wody, regularność spożywania posiłków oraz ćwiczenia i zabawy ruchowe. Dzieci podczas debaty wymieniały ile posiłków dziennie powinny zjadać, jak ważne jest śniadanie i co powinno się w nim znaleźć, by mieć dużo energii do nauki i zabawy. Wiedzą, czym powinni zastąpić soki i napoje gazowane oraz że, należy unikać dań typu fast food oraz słodycze. Na zakończenie debaty najmłodsi uczniowie wykazali się wiedzą rozwiązując test „Na zdrowie” oraz kreatywnością ponieważ, sami musieli narysować( i opowiedzieć) pożywny obiad korzystając z piramidy żywienia ( przez takie zadanie uczniowie nazwali test „kolorowym”).
Podczas realizacji tematu: „Zdrowie na talerzu”, uczniowie wykonywali również prace plastyczne. Rysowali warzywa i owoce oraz kolorowali obrazki ze zdrową żywnością. Jednak najciekawszym było zadanie, w którym uczniowie mieli za zadanie skomponować zdrowy posiłek z dostępnych w świetlicy materiałów: plasteliny, folii, gąbki, bibuły itp. Najciekawsze prace ozdobiły plakat „ Debata uczniowska… ‘’.Na świetlicowej gazetce zawisły wybrane wiersze o zdrowiu, przykładowa piramida oraz zegar posiłków.
Kolejnym zadaniem dla dzieci było stworzenie własnych piramid żywienia. Uczniowie otrzymali kartki ze schematem piramidy oraz kartoniki z produktami żywnościowymi. Dla niektórych wybranie odpowiednich produktów do swojej piramidy okazało się sporym problemem (wiedza o zdrowym żywieniu jest duża ale nawyki , nie zawsze zdrowe ).
Debatę dla starszych uczniów naszej szkoły poprzedził pokaz Power Point z której uczniowie dowiedzieli się co powinna zawierać dieta umożliwiająca prawidłowy rozwój dzieci i młodzieży. Uczestnicy zajęć poznali zalety zdrowego odżywiania oraz skutki braku odpowiednich składników odżywczych. Przedstawiony został również termin żywności nisko i wysoko przetworzonej. Poruszone zostały również kwestie odżywiania jako czynnika wpływającego na kondycję fizyczną i umysłową.
Uczniowie podczas debaty starali się odpowiedzieć na pytanie „ Dlaczego należy unikać niezdrowej żywności?”. Debatujący podzielili się na przeciwników(mniejsza grupa) i zwolenników zdrowego odżywiania. Grupy przedstawiały swoje argumenty . Uczniowie podkreślali walory smakowe, estetyczne i odżywcze zdrowej żywności, mówili o jej wpływie na efektywność nauki, koncentrację uwagi oraz wydolność fizyczną. Przeciwnicy głównie koncentrowali się na walorach smakowych. Jako przerywnik wychowawca zaprezentował uczniom porównanie wartości kalorycznej zdrowej i nie zdrowej żywności, po której większość przeciwników przeszła na stronę zwolenników. Oczywiście debatę wygrali zwolennicy „Zdrowia na talerzu”
Dzięki zaproponowanym zajęciom uczniowie usystematyzowali swoja wiedzę, znają piramidę zdrowego odżywiania i będą potrafili skomponować zdrowy posiłek.
Większość uczestników debaty potrafiła prawidłowo rozwiązać test o zdrowym odżywianiu.